maandag 31 oktober 2011

HOMEMADE: Chocolade-amandeltaart

Chocoholics, opgelet! Vanaf nu zal je hier regelmatig receptjes met chocolade zien verschijnen. Vrijdag hield ik namelijk mijn verjaardagsfeestje en van een vriendin kreeg ik een geweldig kookboek met daarin niets dan chocoladerecepten (ze kent me duidelijk goed!). Na het doorbladeren van het boek (die foto's, mmm!), moést ik gewoon meteen aan de slag. De reden? De verjaardag van mijn vriend de volgende dag! Want: geen verjaardag zonder (chocolade)taart, toch?

Om eenvoudig te beginnen, koos ik voor de chocolade-amandeltaart. Niet te veel speciale ingrediënten en ook de bereiding leek erg eenvoudig. Bovendien heb ik maar één bakvorm en die had net de grootte (23cm) die dit recept voorschrijft (note to myself: dringend nieuw bakmateriaal aanschaffen!).

Wat heb je nodig?
225g pure chocolade, in stukjes
3 eetlepels water
150 bruine basterdsuiker (ik gebruikte gewoon ruwe rietsuiker)
175g zachte boter
25g amandelpoeder
3 eetlepels zelfrijzende bloem
5 eieren, gesplitst
100g blanke amandelen, fijngehakt
poedersuiker (om te versieren)

Aan de slag!
1) Verwarm de oven voor op 180 graden.
2) Smelt de chocolade met het water op een zeer laag vuur.
- Volgens het kookboek moet je nu blijven roeren tot er een gladde saus ontstaat, maar bij mij bleef het boeltje redelijk vast en brokkerig. Mijn tip? Voeg géén extra water toe om toch een gladde saus te bekomen, want die brokkerige saus wordt later wel lopend door de boter en het eigeel. Ik voegde wel extra water toe en ik kon opnieuw beginnen. Mijn deeg was te waterachtig. Typisch! ;-)
3) Voeg de suiker toe en blijf roeren tot die is opgelost (of niet, als je net zoals ik ongeduldig bent!). Haal de pan van het vuur als je denkt dat het te warm wordt.
4) Voeg de stukjes boter beetje voor beetje toe en laat ze smelten in de chocolade.
5) Haal de pan van het vuur en voeg het amandelpoeder en de zelfrijzende bloem toe.
6) Voeg de eierdooieres één voor één toe (ook hier: of allemaal tegelijk voor de ongeduldige koks ;-)). Roer het geheel na elke toevoeging goed door.
7) Klop de eiwitten in een grote kom tot er zachte pieken ontstaan (haal die mixer maar boven als je geen stijve armen wilt!). Voeg ze daarna toe aan het chocolademengsel en voeg de gehakte amandelen toe.
- Het recept schrijft voor dat je 100g fijngehakte amandelen gebruikt, maar ik heb er heel wat minder ingedaan. Ik hou niet zo van stukken noten in een taart, maar da's voor iedereen anders natuurlijk.
8) Voilà, het mengel kan de springvorm in! Laat het vervolgens 40-45 minuten bakken in de oven.
- Volgens het recept moet dit in een op 180graden voorverwarmde oven, maar omdat ik een heteluchtoven heb, zette ik hem - op advies van de mama!- op 150graden.
9) Laat de taart nog een dik halfuur rusten in de vorm, zodat ze kan afkoelen. Nadien bestrooi je het geheel met poedersuiker voor die extra finishing touch!

Tadààà.. Het resultaat!




Ik vond de taart echt superlekker en ook niet te zwaar. Zeker eens zelf proberen!

PS : Ik kreeg ook het boek '500 taarten & cakes'. Daaruit kan je dus binnenkort ook enkele recepten verwachten!

Lots of love,
Jolien

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

beantwoorden

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...